طراحی و ساخت کورهی ذوب در خلأ 20 لیتری بدون نیاز به کالیبراسون

فرایند ذوب القایی تحت خلأ یکی ازروش های معمول در متالورژی ثانویه است که برای تولید آلیاژهای تمیز با کیفیت شیمیایی دقیق وخلوص بالا مورد استفاده قرارمی گیرد.. امروزه در این کوره ها تا ظرفیت 100 تن ذوب صورت می گیرد و همچنین دستگاه های جدیدتر از اتوماسیون و کنترل بهتری برخوردار هستند. بسته به نوع کاربرد، طرح های مختلفی از کوره ها ازچند کیلوگرم برای کاربرد های آزمایشگاهی تا 100 تن برای مصارف صنعتی متغیر می باشد. در روش ذوب القایی تحت خلأ واکنش عناصر آلیاژی فعال با اتمسفر حداقل شده، امکان کنترل دقیق ترکیب شیمیایی و رسیدن به خلوص بالا فراهم می شود. این فرایند بطورعمده برای تولید سوپرآلیاژها و فولاد های تمیز و برخی فلزات و آلیاژهای غیرآهنی فعال مورد استفاده قرارمی گیرد که ما در این جا نیاز به طراحی کوره ذوب در خلأ برای تولید آمالگام دندانپزشکی داریم که به شرکت برای شروع تولید و بینیاز کردن کشور از واردات این محصول باارزش کمک نماید. یکی از چالش های شتاب دهنده پیشگامان کمک به رفع این مورد بوده است.

اهمیت و ضرورت موضوع

یکی از کاربردهای مهم فناوری خلأ در متالوژی پودر میباشد. پودر فلزی را میتوان ذرات فلزی و آلیاژی با اندازه تا هزار میکرون تعریف کرد. این ذرات ممکن است بصورت کروی، ورقهای یا شکلهای بیقاعده باشد. در فرایند متالوژی پودر و گسترش سریع آن، نیاز به پودرهای فلزی نیز به سرعت افزایش یافت. روشهای فیزیکی تولید پودر فلزی را میتوان در فرایند اتمیزه کردن )اتمایزینگ( یکی از پرکاربردترین روش مورد استفاده برای تولید پودر فلزی است. تقریباً پودر تمام فلزاتی که امکان ذوب کردن آنها وجود دارد، از این طریق تولید میشوند. در تکنیک پودر در خلأ فلز مذاب که با گاز هیدوژن اشباع شده از طریق یک افشانک به محفظهی خلأ وارد شده و در اثر متلاشی شدن به دانههای ریز پودر تبدیل میشود. در همین راستا آمالگام یک پودر فلزی متشکل از نقره، قلع و مس است که با جیوهی فلزی تشکیل آمالگام میدهد و این ماده در ترمیم دندانها استفاده میشود. شرکت نگین دندان پارسیان در راستای بهبود کیفیت پودر تولیدی و توجه به اقتضای صنعت مربوطه در صدد است فناوری کورهی ذوب در خلاء را برای ترکیب بهینه نقره، قلع، مس و جیوه و تولید پودر با کیفیت شناسایی و جذب نماید.

شرح کلی مسئله

فرایند ذوب القایی تحت خلأ یکی ازروش های معمول در متالورژی ثانویه است که برای تولید آلیاژهای تمیز با کیفیت شیمیایی دقیق وخلوص بالا مورد استفاده قرارمی گیرد.. امروزه در این کوره ها تا ظرفیت 100 تن ذوب صورت می گیرد و همچنین دستگاه های جدیدتر از اتوماسیون و کنترل بهتری برخوردار هستند. بسته به نوع کاربرد، طرح های مختلفی از کوره ها ازچند کیلوگرم برای کاربرد های آزمایشگاهی تا 100 تن برای مصارف صنعتی متغیر می باشد. در روش ذوب القایی تحت خلأ واکنش عناصر آلیاژی فعال با اتمسفر حداقل شده، امکان کنترل دقیق ترکیب شیمیایی و رسیدن به خلوص بالا فراهم می شود. این فرایند بطورعمده برای تولید سوپرآلیاژها و فولاد های تمیز و برخی فلزات و آلیاژهای غیرآهنی فعال مورد استفاده قرارمی گیرد که ما در این جا نیاز به طراحی کوره ذوب در خلأ برای تولید آمالگام دندانپزشکی داریم که به شرکت برای شروع تولید و بینیاز کردن کشور از واردات این محصول باارزش کمک نماید.

هدف اصلی

طراحی و ساخت کورهی ذوب در خلأ 20 لیتری بدون نیاز به کالیبراسون

اهداف فرعی

پیشینه مسئله و مفاهیم علمی مرتبط با مسئله

آمالگام دندانی یک پودر آلیاژ فلزی بوده که متشکل از فلزات نقره، قلع و مس است. برخی از تولیدکنندگان، درصدی از سایر فلزات مانند: روی، ایندیم، پالادیم و …. را نیز اضافه می کنند. این پودر با جیوه فلزی تشکیل ملغمه دندانی می دهد که سال هاست از آن در ترمیم دندان استفاده می شود. تولید کنندگان مختلف آمالگام، درصدهای گوناگونی را برای فلزات اصلی موجود در این ماده به کار می برند که مطابق استاندارد بین المللی آمالگام دندانی، باید حداقل نقره به کار رفته ۴0 درصد، حداکثر قلع مصرفی ۳2 درصد و حداکثر مس موجود در آمالگام ۳0 درصد باشد. همچنین مقدار جیوه به کار رفته شده در محصولات مختلف آمالگام بین ۴0 تا ۵۵ درصد کل ملغمه است. پودر آمالگام متشکل از پودرهای کروی و نامنظم)تراشه ای( است که تولید کنندگان آمالگام دندانی نسبت های مشخصی از این دو شکل ذرات را به کار می برند. هرچه میزان پودر تراشه ای به کار رفته شده در آمالگام بیشتر باشد، این پودر به جیوه بیشتری برای رسیدن به ملغمه نهایی با خواص مطلوب و مورد انتظار نیاز دارد. به دلیل خواص ویژه مطلوب مانند: استحکام فشاری بسیار بالا و تحمل بالا به فشارهای مضغی و … بیش از 1۵0 سال است که این ماده گزینه مناسبی جهت ترمیم دندان ها علی الخصوص دندان های خلفی است. آمالگام دندانی ماده ای رنگ نقره ای– خاکستری و با قابلیت مومسانی بسیار مناسب بوده و طول عمر بسیار بالایی دارد. بر طبق مطالعه ای در سال 1۹۸۹ بیشتر ترمیم های آمالگام بین 10 تا 12 سال طول عمر دارند و در دهان بیمار باقی می مانند.

آنالیز عملکرد

تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای

یکی از پرکاربردترین روش های مورد استفاده در صنایع و آزمایشگاههای پیشرفته مواد است که برای آلیاژسازی و تولید قطعات ریختهگری دقیق استفاده میشود. مهمترین ویژگی استفاده از خلأ در این کورهها ایجاد اتمسفری عاری از اکسیژن و آلودگیهای محیطی است که امکان تولید ذوب تمیزتر را فراهم می کند. کوره ذوب در خلا القایی علاوه بر گرم شدن یا ذوب شدن در اتمسفر ، می تواند در خلاء و یک محیط محافظ مانند آرگون یا هلیوم گرم شود یا ذوب شود تا شرایط کیفی خاصی را برآورده سازد. کوره های القایی دارای مزایای برجسته ای در دیاترمیا یا ذوب آلیاژهای مغناطیسی نرم ، آلیاژهای با مقاومت بالا ، آلیاژهای گروه پلاتین ، مقاوم در برابر حرارت ، مقاوم در برابر خوردگی ، آلیاژهای مقاوم در برابر سایش و فلزات خالص هستند. لذا در این نیاز ما به دنبال طراحی و ساخت کورهی ذوب در خلأ متناسب با تولید آمالگام هستیم تا علاوه بر رفع نیاز فناورانه، باعث افزایش کیفیت تولید محصول شویم.

حوزه تخصصی مسئله

پزشکی

حوزه کاربرد مسئله

صنعت دارو

راه حل های ممکن در ارائه پاسخ

– انعطاف پذیری به دلیل اندازههای کوچک – تغییر سریع برنامه برای انواع مختلف فولادها و آلیاژها – عملکرد آسان – تلفات کم عناصر آلیاژی توسط اکسیداسیون – دستیابی به ترکیب بسیار نزدیک به ترکیب مطلوب – کنترل دقیق دما – سطح پایین آلودگی محیط زیست از نظر تولید گرد و غبار – حذف عناصر غیر مفید و ناخواسته با فشار بخار بالا

راه حل هایی که دارای جذابیت نمی باشند

ویژگی ها و خروجی هایی را که فناوری مورد درخواست می بایست داشته باشد

– انعطاف پذیری به دلیل اندازههای کوچک – تغییر سریع برنامه برای انواع مختلف فولادها و آلیاژها – عملکرد آسان – تلفات کم عناصر آلیاژی توسط اکسیداسیون – دستیابی به ترکیب بسیار نزدیک به ترکیب مطلوب – کنترل دقیق دما – سطح پایین آلودگی محیط زیست از نظر تولید گرد و غبار – حذف عناصر غیر مفید و ناخواسته با فشار بخار بالا

از بعد اقتصادی و مالی رفع مساله، تا چه میزان هزینه ای مقرون به صرفه تلقی خواهد شد و حاضرید برای آن هزینه کنید؟

نظر به اینکه کورهی ذوب در خلأ ، شرایط برای شرکت برای ورود به بازار فراهم مینماید و علاوه بر سود اقتصادی کشور را از واردات محصولات مشابه بی کیفیت بی نیاز میکند لذا از نظر هزینهای کاملا مقرون به صرفه میباشد.

نوع همکاری مطلوب شما با ارائه دهنده راهکار

سرمایه گذاری مشترک

دانلود فایل پیوست

در صورتی که راه حل دارید برای حل این چالش دیدگاه خودتون بنویسید تا با شما تماس بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام فایل:

اندازه فایل: