طراحی و بهینه سازی روش های کنترل در دستگاه جلوگیری از ریزش مو بیماران تحت شیمی درمانی

داروهایی که در شیمی درمانی استفاده می شوند از جمله قوی ترین داروهایی هستند که به سرعت به سلول های سرطانی در حال رشد حمله می کنند. اما مساله این است که این داروها علاوه بر سلول های سرطانی به دیگر سلول های در حال رشد مانند سلول های ریشه مو نیز هجوم می آورند. بنابراین باعث ریزش مو و کاهش موها در تمام نواحی بدن از جمله موی سر، زیربغل، دست ها و سایر اندام های بدن و کاهش اعتماد به نفس و عدم تمایل به ادامه درمان در بیماران می شوند . راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو و کاهش میزان ریزش مو وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد . استفاده از کلاهک
های خنک کننده و سرد کننده تجهیزیست که پوست سر را به طور متناوب پیش از شیمی درمانی یا طی آن یا بعد از آن با کیسه های یخ یا کلاه های مخصوص، خنک می کند تا باعث کاهش ریزش موی سر شود .

اهمیت و ضرورت موضوع

کاهش دمای پوست سر در حد چند درجه مانع از رسیدن بخشی از خون به فولیکول های مو شده و در نتیجه آنها را از عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی انباشته در خون، محافظت می کند. خنک کردن پوست سر روشی است برای کاهش ریزش مو سر می باشد که در ۲۵ سال گذشته به روش های مختلف شده است . 90 % از فلیکول های موی سر دائما در فاز تقسیم سلولی هستند . با انقباض عروق میزان داروهای شیمی درمانی که به فلیکولهای مو می رسد کاهش می یاید . متابولیسم سلولها کاهش یافته و میزان داروی کمتری به فولیکولها میرسد . در نتیجه : از ریزش موی سر تا حد زیادی پیشگیری شده اعتماد به نفس بیمار و روحیه وی برای ادامه درمان افزایش می یابد . بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در اکثر رژیم های دارویی که از سیستم پیشگیری از ریزش موی سر استفاده کرده اند نشان داده شده است که میزان موفقیت آن به گونه ایست که بین 70 % الی 90 % بیماران از کلاه گیس استفاده نکرده اند.

شرح کلی مسئله

داروهایی که در شیمی درمانی استفاده می شوند از جمله قوی ترین داروهایی هستند که به سرعت به سلول های سرطانی در حال رشد حمله می کنند. اما مساله این است که این داروها علاوه بر سلول های سرطانی به دیگر سلول های در حال رشد مانند سلول های ریشه مو نیز هجوم می آورند. بنابراین باعث ریزش مو و کاهش موها در تمام نواحی بدن از جمله موی سر، زیربغل، دست ها و سایر اندام های بدن و کاهش اعتماد به نفس و عدم تمایل به ادامه درمان در بیماران می شوند . راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو و کاهش میزان ریزش مو وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد . استفاده از کلاهک های خنک کننده و سرد کننده تجهیزیست که پوست سر را به طور متناوب پیش از شیمی درمانی یا طی آن یا بعد از آن با کیسه های یخ یا کلاه های مخصوص، خنک می کند تا باعث کاهش ریزش موی سر شود . کاهش دمای پوست سر در حد چند درجه مانع از رسیدن بخشی از خون به فولیکول های مو شده و در نتیجه آنها را از عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی انباشته در خون، محافظت می کند. خنک کردن پوست سر روشی است برای کاهش ریزش مو سر می باشد که در ۲۵ سال گذشته به روش های مختلف شده است . 90 % از فلیکول های موی سر دائما در فاز تقسیم سلولی هستند . با انقباض عروق میزان داروهای شیمی درمانی که به فلیکولهای مو می رسد کاهش می یاید . متابولیسم سلولها کاهش یافته و میزان داروی کمتری به فولیکولها میرسد . در نتیجه : از ریزش موی سر تا حد زیادی پیشگیری شده اعتماد به نفس بیمار و روحیه وی برای ادامه درمان افزایش می یابد . بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در اکثر رژیم های دارویی که از سیستم پیشگیری از ریزش موی سر استفاده کرده اند نشان داده شده است که میزان موفقیت آن به گونه ایست که بین 70 % الی 90 % بیماران از کلاه گیس استفاده نکرده اند.

هدف اصلی

کاهش احتمال ریزش مو تا حد بسیار زیاد و تقویت اعتماد به نفس بیمار

اهداف فرعی

ایجاد نگرش مثبت نسبت به ادامه درمان

پیشینه مسئله و مفاهیم علمی مرتبط با مسئله

در حال حاضر از ۲ روش استفاده می شود: در هر دو روش لازم است که قبل، بعد و در حین تزریق کلاهی بر سر گذاشته شود. در روش ابتدای از کلاه هایی از جنس ژل منجمد در دمای ۲۵ – استفاده می شود که آنها را از فریزر خارج کرده و بر روی سر بیمار قرار می دهند.کلاه ها باید در فواصل زمانی منظم تعویض شوند زیرا دراثر استفاده دمای آنها افزایش می یابد. آنها وقتی که روی سر قرار می گیرند بسیار سرد و سنگین هستند. در روش دیگر، مثل سیستم پیشگیری از ریزش موی سر Paxman از کلاه سبک سیلیکونی ای استفاده می شود که به یک سیستم سردکننده کوچک متصل است.کلاه بر روی سر قرار می گیرد و دمای پوست سر را بصورت یکنواخت و کنترل شده کاهش می دهد. این کلاه علاوه بر آنکه دمای پوست سر را در حین چرخه درمان بصورت ثابت و کنترل شده نگه می دارد، بلکه دیگر نیازی به تعویض آن نیست. این روش به عنوان روشی راحت تر و قابل تحمل تر توسط بیمار شناخته شده است و یک تکنیک اثبات شده و موثر است.

آنالیز عملکرد

این سیستم متشکل از یک واحد کوچک سردخانه فشرده، حاوی ماده خنک کننده ویژه است که در دمای C ° 4 – از طریق خطوط خنک کننده به سمت کلاه مخصوص سیستم خنک کننده در گردش است. این خطوط خنک کننده بوسیله یک بازوی قابل تنظیم پشتیبانی می شوند تا حداکثر راحتی را برای بیمار فراهم سازند. مهم ترین ویژگی سیستم پیشگیری از ریزش موی سر Paxman طراحی کلاه خنک کننده بسیار سبک است. )کلاه کوچک با وزن 79۵ گرم(. کلاه ها سبک و انعطاف پذیرند و به سادگی دقیقا اندازه سر بیمار می شوند . از مرغوب ترین مواد سیلیکونی ساخته شده اند و با پنج سایز مختلف با رنگ بندی های متفاوت برای هر سایز به راحتی برای اشکال مختلف سر قابل استفاده اند. ماده خنک کننده از درون کلاه عبور می کند تا گرما را از اطراف پوست سر بیمار خارج کند. سنسورهای داخلی دما باعث می شوند تا کلاه دمای پوست سر را تا حد زیادی ثابت نگه دارد. کلاه توسط روکشی از جنس نئوپرین عایق بندی شده است تا مانع از جذب دمای بالای محیط و ایجاد میعان شود و بدین ترتیب بهره وری سیستم افزایش یابد. وجود نوار قابل تنظیم دور چانه باعث می شود تا حداکثر تماس با سر بیمار برقرار شود که این امر برای درمان موفق ضروری است.

تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای

• کاهش احتمال ریزش مو تا حد بسیار زیاد • تقویت اعتماد به نفس بیمار • حفظ تصور شخصی فرد از خویش • ایجاد نگرش مثبت نسبت به ادامه درمان • امکان ادامه فعالیت های اجتماعی بیمار • نگه داشتن پوست سر در یک دمای پایدار • جلوگیری از ایجاد سرمای ناگهانی • درمان راحت و بدون درد • دارای بالاترین سطح تحمل و رضایت بیماران • استفاده آسان برای بیمار و تیم پزشکی • میزان موفقیت اثبات شده

حوزه تخصصی مسئله

شیمی, نانو, مکانیک, مدیریت, برق و الکترونیک, طب سنتی و گیاهان دارویی, پزشکی, مهندسی پزشکی, ژنتیک

حوزه کاربرد مسئله

صنعت دارو, سایر

راه حل های ممکن در ارائه پاسخ

راه حل هایی که دارای جذابیت نمی باشند

ویژگی ها و خروجی هایی را که فناوری مورد درخواست می بایست داشته باشد

کنترل هوشمند دمای پوست سر در دستگاه جلوگیری از ریزش مو بیماران تحت شیمی درمانی

از بعد اقتصادی و مالی رفع مساله، تا چه میزان هزینه ای مقرون به صرفه تلقی خواهد شد و حاضرید برای آن هزینه کنید؟

با بکارگیری متخصصان مکاترونیک و استفاده ز تکنولوژی روز و سطح رضایتمندی بیماران از این دستگاه با طراحی جدید سود اقتصادی بالایی عاید خواهد شد.

نوع همکاری مطلوب شما با ارائه دهنده راهکار

خرید تضمینی محصول, سرمایه گذاری مشترک, خرید کامل طرح/فناوری, دریافت لایسنس, ارائه تجهیزات و امکانات, سایر

دانلود فایل پیوست

در صورتی که راه حل دارید برای حل این چالش دیدگاه خودتون بنویسید تا با شما تماس بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام فایل:

اندازه فایل: