بازی وار سازی Gamification فرآيند های آموزشي و استفاده از راهکارهای سرگرم آموزی

آموزش براي منجر شدن به يادگيري بايد لذتبخش باشد و لذتبخش بودن يادگيري با انگيزه يادگيرنده در ارتباط است. روشهاي نويني براي برانگيختن انگيزه يادگيرنده پيشنهاد و به كار گرفته شده است كه امروزه گيميفيکيشن (Gamification) با ترجمه بازيوارسازي، يکي از اين رو شها محسوب ميشود. بازيوارسازي به جهت استفاده از تفکر بازيگونه و عناصري از بازي كه با عنصر لذتبخش بودن سازگار است، سبب جلب و هدايت توجه و انگيزه يادگيرنده به محتواي اصلي آموزش مي گردد.

اهمیت و ضرورت موضوع

ايجاد علاقمندي در يادگيرنده جهت پيگيري فعاليت هاي آموزشي

شرح کلی مسئله

طراحي اصولي و اثربخش با استفاده از عناصر بازي و يا همان بازي وارسازي در آموزش، با توليد و ارائه يک بازي آموزشي كمي متفاوت است. در بازي وار سازي ما صرفا به دنبال خلق يک بازي نيستيم. بلکه به دنبال هر راهکار جذاب براي هدايت و كنترل رفتار يادگيرنده در برخورد با يک فعاليت آموزشي و ايجاد علاقه مندي در او هستيم. بازيوارساز ي استفاده از عناصر بازي در محيط هاي يادگيري است. اين به معناي خلق يک بازي كامل نيست، بلکه استفاده از بخشهايي از بازي در طراحي آموزش است. يک مثال معمول از بازيوارسازي اعطاي امتياز 1 به يادگيرندگان براي انجام تکاليفشان است، سپس ايجاد جدول برندگان 2 و تشويق يادگيرندگان براي كسب بالاترين امتياز. انجام تکاليف توسط يادگيرندگان بخشي از يک بازي نيستند اما امتيازهايي به آنها اختصاص داده شده است.

هدف اصلی

افزايش جذابيت تدريس خصوصا در دروس پايه اي و با روح خشک و غير منعطف

اهداف فرعی

سنجش يادگيري از طريق بازي تعامل موثر دانش آموزان با يکديگر و با معلم

پیشینه مسئله و مفاهیم علمی مرتبط با مسئله

آنالیز عملکرد

– مسئله به درستي درک شده باشد . – راهکار حل مسئله به طور واضح ارائه شود. – استراتژي تغيير/تحول در طرح ارائه شده بيان گردد. – دلايل منحصر به فرد بودن راهکار بيان شده باشد – اندازه ، ارزش و پتانسيل بازار هدف و سرعت رشد ايده بررسي شده باشد . – نقشه راه، و اهداف كوتاه مدت و بلندمدت طرح ، ارائه شود. – تعداد و مشخصات منابع انساني مورد نياز تشريح شود. – سرمايه مورد نياز و محل مصرف آن بيان گردد.

تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای

حوزه تخصصی مسئله

فناوری اطلاعات

حوزه کاربرد مسئله

سایر

راه حل های ممکن در ارائه پاسخ

– مدل كسب وكار واضح و پايدار باشد. – اطلاعات بازار ارائه هدف ارائه شده باشد . – مدل آزمايشي از ايده ، اجرا شده باشد – توانايي درآمدزايي بررسي شده باشد. – ارتباطات مدل كسب وكار با اسناد استراتژيک آ.پ و انتظارات ذينفعان تشريح شده باشد. – آمار و تعداد مشتريان بالفعل/بالقوه شفاف و مستند بيان شده باشد. – بنيانگذاران و كاركنان كليدي معرفي شده باشند . – سابقه دستاوردها، افتخارات و سرمايه گذاريهاي پيشين بيان شده باشد.

راه حل هایی که دارای جذابیت نمی باشند

ویژگی ها و خروجی هایی را که فناوری مورد درخواست می بایست داشته باشد

از بعد اقتصادی و مالی رفع مساله، تا چه میزان هزینه ای مقرون به صرفه تلقی خواهد شد و حاضرید برای آن هزینه کنید؟

نوع همکاری مطلوب شما با ارائه دهنده راهکار

سایر

دانلود فایل پیوست

در صورتی که راه حل دارید برای حل این چالش دیدگاه خودتون بنویسید تا با شما تماس بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام فایل:

اندازه فایل: